سوشال مدیا (social media) چیست؟
سوشال مدیا (social media) چیست؟
در جواب سوال سوشال مدیا (social media) چیست؟ می توان گفت سوشال مدیا (social media) که در فارسی «شبکه های اجتماعی» ترجمه می شود تکنولوژی ای بر پایه کامپیوتر است. که اشتراکگذاری ایده ها، افکار و اطالاعات در قالب تصویر، متن یا صوت روی پلتفرم های مجازی را برای عموم افراد ممکن می کند. در واقع اصلی ترین ابزاری که باید برای استفاده از شبکه های اجتماعی در اختیار داشته باشید اینترنت می باشد. هرچه سرعت اینترنت شما بیشتر باشد قاعدتا تجربه استفاده بهتری از شبکه های اجتماعی خواهید داشت.
اما اینترنت تنها ابزار مورد نیاز نیست. چرا که شما برای استفاده از شبکه های اجتماعی به یک دستگاه که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد نیز نیاز دارید. اما اینکه دستگاه شما چه ویژگی های دیگری باید داشته باشد بستگی به شبکه اجتماعی ای دارد که شما می خواهید استفاده کنید. معمول ترین، بهترین و کاربردی ترین دستگاه ها برای استفاده از شبکه های اجتماعی گوشی های هوشمند هستند.
هدف اصلی سوشال مدیا (social media) چیست؟
هدف اصلی از به وجود آمدن شبکه های اجتماعی افزایش برندینگ و بازدید را راحت است. همچنین تبلیغات کم هزینه تر و با نتایج مطلوب تر برای تمامی افراد ممکن می سازد. اما به هر حال هر تکنولوژی ای مزایا و معایب خود را دارد، بنابرین بسیار مهم است که با نحوه استفاده درست از شبکه های اجتماعی آشنا باشیم. علاوه بر این در این پلتفرم ها افراد با هر سن، نام، جنسیت و شرایطی می توانند فعالیت کنند. یعنی فرقی ندارد که هویت پشت هر صفحه ی اجتماعی واقعا چه کسی است. اما با این حال هنگامی که شما میخواهید در این شبکه ها ثبت نام کنید اطلاعاتی را در اختیار این پلتفرم ها می گذارید که به طور مستقیم روی مارکتینگ، سرمایه گذاری ها و به روز رسانی هایی که در این نرم افزار ها انجام میشود موثر می باشد.
تاریخچه سوشال مدیا یا رسانه های اجتماعی
در حالیکه بسیاری نقطه شروع سوشال مدیا را اولین تلگراف ساموئل مورس در سال 1844 بین واشنگتن دی سی و بالتیمور می دانند اما باید گفت که تاریخ واقعی رسانه های اجتماعی در دهه هفتاد قرن بیستم میلادی و با ظهور اینترنت شروع شده است. از آنجایی که سوشال مدیا در تعریف خود؛ شامل ارتباطات آنلاین است؛ به همین خاطر باید تاریخچه آن را نیز با زمان اختراع و پذیرش گسترده اینترنت مرتبط دانست.
-
شروع سوشال مدیا با ظهور وبلاگ نویسی
در دهه 1990 و همزمان با گسترش استفاده از رایانههای شخصی، زمینه برای ظهور رسانه های اجتماعی نیز فراهم گردید. همچنین عصر رسانه های اجتماعی با ظهور وبلاگ نویسی آغاز شد. این ایده که یک فرد معمولی با ورود به اینترنت بتواند اخبار یا احساسات شخصی خود را با دیگر کاربران به اشتراک گذاشته و از آنها بازخورد بگیرد؛ در رشد سوشال مدیا تاثیر بسزایی داشته است.
اولین رسانه های اجتماعی؛ سیکسدیگریز و فرندستر
دو پلتفرم اولیه رسانه های اجتماعی به نام های سیکسدیگریز و فرندستر به ترتیب در سال های 1997 و 2002 ایجاد شدند و در همان زمان موفق شدند چندین میلیون کاربر فعال داشته باشند. هر دوی این پلتفرم ها به کاربران خود این امکان را می دادند که به راحتی با آدرس ایمیل خود ثبت نام کرده و ویدیو ها، عکس ها و پیام های خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارند.
به طور کلی مرور تاریخچه سوشال مدیا نشان می دهد که هر کدام از پیشرفت های فناوری تا به امروز؛ چقدر در تکامل سوشال مدیا و تبدیل شدن آن به ابزار قدرتمند امروزی نقش داشته اند. درحال حاضر اهمیت رسانه های اجتماعی نه تنها در تسهیل ارتباطات میان مردم؛ بلکه در رونق کسب و کارها نیز ثابت شده.
چرا سوشال مدیا برای کسب و کار ها اهمیت دارد؟
امروزه رسانه های اجتماعی به بخشی اساسی از استراتژی بازاریابی کسب و کارها تبدیل شده اند. خیلی از صاحبان مشاغل عقیده دارند که سوشال مدیا به آنها در برقراری ارتباط با مشتریان کمک کرده و برای افزایش آگاهی در مورد برند و ایجاد سرنخ و فروش بیشتر موثر بوده است. از سوی دیگر بیشتر مردم نیز در حال حاضر به رسانه های اجتماعی فقط به عنوان یک پلتفرم سرگرمی نگاه نمی کنند.
سوشال مدیا همانند گوگل به یک ابزار مفید برای جستجو در مورد کسب و کارها تبدیل شد. خیلی از کاربران روزانه برای یافتن مارک های مختلف محصولات و خدمات مورد نیازشان در یکی از رسانه های اجتماعی نظیر اینستاگرام آنلاین می شوند. بنابراین در بازار پررقابت امروز هرگز نمی توان اهمیت سوشال مدیا را برای کسب و کارها نادیده گرفت.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!