فوتر سایت چیست؟

فوتر سایت چیست؟

فوتر (Footer) وب سایت بخشی از محتوای آن است که در انتهای هر صفحه قرار دارد. Footer معمولا شامل اطلاعات کلیدی همچون قوانین کپی رایت، خدمات سایت، سیاست حفظ حریم خصوصی، نقشه سایت، لوگو، آدرس و اطلاعات تماس، آیکون و لینک‌ شبکه‌ های اجتماعی، آدرس ایمیل، عضویت در خبرنامه، اینماد و غیره است. به طور خلاصه فوتر وب سایت شامل اطلاعاتی است که قابلیت استفاده کلی وب سایت را بهبود می‌ بخشد. که وجود آن در سایت به عنوان یک ضرورت در نظر گرفته می‌ شود. در ادامه بیشتر به اینکه فوتر سایت چیست؟ و شامل چه مواردی می شود می پردازیم.

در حالی که بسیاری از توجه ما به طراحی صفحه اصلی وب سایت معطوف می‌ شود. بخش پایینی صفحه (فوتر) نیز از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است. استفاده از فوتر وب سایت در طراحی وب سایت‌ باعث می‌ شود تا کاربران به راحتی به اطلاعات جدید و الزامی دسترسی پیدا کنند. در واقع، فوتر سایت یک راه برای ایجاد ارتباط بین کاربران و صاحبان سایت است. همچنین، فوتر سایت برای بهبود تجربه کاربری و بهینه سازی SEO (بهینه سازی موتورهای جستجو) نیز بسیار مفید است.

 

چرا فوتر سایت خیلی ارزشمند است؟

همانطور که اشاره کردیم، طراحی فوتر سایت موجب بهبود عملکرد کلی آن شده و در صورت طراحی صحیح و اصولی می‌ تواند توجه و اعتماد بازدیدکنندگان را جلب نماید. برخی از مهم‌ترین دلایل اهمیت طراحی فوتر برای سایت شامل:

1. ارائه‌ یک مسیر ناوبری مشخص برای سایت

یکی از نکاتی که ممکن است در زمان طراحی و اجرای وب‌ سایت به‌راحتی فراموش شود این است که سایر کاربران قرار است برای اولین‌ بار وارد این سایت شوند! به همین دلیل بسیار مهم است که ناوبری سایت، تا حد ممکن ساده باشد و فوتر یکی از راه‌ هایی است که می‌ تواند به این هدف کمک کند.

در واقع فوتر وب‌ سایت می‌ تواند در حکم یک نقشه‌ی راه عمل کند. به کاربران این امکان را بدهد تا بدون اینکه نیاز باشد به منوی بالای صفحه برگردند، از محتوای وب‌ سایت مطلع شوند. در نتیجه، ناوبری سایت بسیار ساده‌ تر، و احتمال خروج کاربران بسیار کمتر می‌ شود. ضمن اینکه قراردادن لینک‌ هایی به صفحات دیگر در فوتر، کاربران را تشویق می‌ کند آن قسمت‌ هایی از سایت را که هنوز ندیده‌اند را هم بررسی کنند.

 

2. دسترسی به اسناد مهم

فوتر سایت مکانی عالی جهت ارائه لینک‌ به بخش‌ ها و اسناد مهم همچون بیانیه حریم خصوصی، سیاست کاری، سلب مسئولیت‌ های قانونی و حقوق کپی رایت است. هرچه بازدیدکنندگان سریع‌تر بتوانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند، احتمال عضویت در سایت، ارائه اطلاعات شخصی و برقراری تعامل با وب سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد؛ زیرا در این صورت کاربران دقیقا می‌ دانند که اطلاعات آنها در کجا ذخیره می‌ شود و چگونه مورد استفاده قرار می‌ گیرند. طراحی فوتر سایت برای کسب و کارهایی که به جمع آوری اطلاعات کاربران خود احتیاج دارند بسیار مهم و حیاتی است.

 

3. فراخوان (CTA)

فوتر فرصت دیگری در اختیار کاربران قرار می‌ دهد تا در صورت تمایل برای تکمیل یک فرم، ثبت‌ نام در خبرنامه و یا مشاهده‌ آخرین محصولات اقدام کنند. البته این موضوع زمانی امکان‌ پذیر می‌ شود که در فوتر، دکمه‌ فراخوان‌ های مؤثری قرار دهید. فراموش نکنید هر اقدامی که می‌ خواهید در سایت انجام شود، باید در فوتر آن تقویت شود. هرچه بازدیدکننده‌ سایت یک دکمه فراخوان (CTA) را بیشتر ببیند، برای اقدام به آن هم بیشتر وسوسه می شود.

 

4. بهبود سئو سایت

بهبود سئو وب سایت نیز از دیگر دلایل اهمیت فوتر است. زیرا طراحی فوتر سایت یکی از تکنیک‌ های کاربردی لینک سازی داخلی محسوب می‌ شود. شما می‌ توانید در فوتر به صفحات مهم سایت خود لینک دهید تا کاربران با کلیک بر لینک‌ ها به صفحات موردنظر هدایت شده و از آنها بازدید کنند. انجام این کار موجب افزایش میزان بازدید از وب سایت و نرخ تعامل کاربران خواهد شد. از طرفی دیگر نیز ربات‌ های گوگل در هنگام رتبه بندی سایت توجه ویژه‌ای به لینک‌های داخلی و خارجی آن داشته و لینک سازی قوی را به عنوان یکی از فاکتورهای مهم تعیین رتبه سایت‌ها در نظر می‌ گیرند.

 

اصول طراحی فوتر سایت

برای طراحی فوتر سایت باید به برخی نکات مهم توجه داشته باشید تا بتوانید یک فوتر زیبا برای سایت خود طراحی نمایید. مهم‌ترین اصول طراحی فوتر سایت و اطلاعاتی که باید در آن قرار دهید شامل:

1. اطلاعات تماس

ممکن است یک پیوند تماس در پایین سمت راست یک صفحه وب یا بالا سمت راست یک صفحه وب قرار دهید. با این حال، بنا به دلایلی، این لینک به جای اینکه یک لینک ایمیل باشد، به یک صفحه تماس منجر می شود که شامل یک فرم تماس است که روش‌های ارتباطی با مشتریان را مشخص می‌ کند.

 

2. تثبیت و استحکام برند

اساساً یکی از دلایلی که برندها را ملزم به داشتنِ سایت می‌کند، ضرورت افزایش آگاهی از برند و کمک به مصرف‌کنندگان برای شناسایی لوگو و برند، با محصولات و خدمات خاص آن است. فراموش نکنید که قرار ندادن لوگوی کسب‌وکارتان در فوتر سایت، برابر است با ازدست‌رفتن فرصتی تأثیرگذار برای آگاهی از برند.

صفحه درباره ما نیز که اغلب در فوتر سایت‌ ها قرار داده می‌ شود تاثیر زیادی در تثبیت برند در ذهن مخاطب دارد. بنابراین بهتر است به نحوه نوشتن صفحه درباره ما، اهمیت بیشتری بدهید.

3. اطلاعات حقوقی و قوانین کپی رایت

قرار دادن اطلاعات حقوقی و قوانین کپی رایت یکی از مهم‌ ترین عناصر تشکیل دهنده فوتر سایت است. که معمولا در پایینی‌ ترین قسمت سایت قرار می‌ گیرد. با قرار دادن اطلاعات حقوقی و کپی رایت در وب سایت خود به کاربران نشان می‌ دهید که مالکیت این وب سایت و تمامی محتوا های آن تحت مالکیت چه کسی قرار دارد. و هرگونه کپی برداری از آن نیز پیگرد قانونی دارد. برای نوشتن این بخش تنها کافی است نماد کپی رایت ©، سال انتشار وب سایت یا تاریخ آخرین به روزرسانی و نام صاحب حق کپی رایت را در پایین فوتر درج کنید.

4. نقشه سایت

منو فوتر مکان مناسبی برای قرار دادن راهنمای سایت برای کاربران است. راهنمای سایت صفحه ای حاوی تمامی بخش‌ ها و اطلاعات سایت است و به کاربران کمک می‌کند تا راحت‌ تر صفحه مورد نیاز خود را پیدا کنند.

 

5. شبکه‌ های اجتماعی

اگر برای کسب‌ و کارتان در شبکه‌ های اجتماعی (اینستاگرام، توییتر، تلگرام و…) حساب کاربری ساخته‌ اید، بسیار مهم است که راهی برای لینک شدن به این شبکه‌ ها، از وب‌ سایتتان قرار دهید. ممکن است که یک کاربر راه بازگشت به وب‌ سایت شما را پیدا نکند. اما اگر حساب‌ های کاربری شما را در این شبکه‌ ها دنبال کند به‌ روزترین اطلاعاتی که به اشتراک می‌ گذارید را می‌ بیند و برند شما را به یاد می‌ ‎آورد.

 

6. اطلاعات دیگر

 در فوتر می‌ توان اطلاعات دیگری مانند لینک‌ های مفید، اخبار، قوانین و مقررات، فرصت‌های شغلی و … را قرار داد. به طور کلی، فوتر سایت فروشگاهی اطلاعات مهمی را به کاربران ارائه می‌ دهد. همچنین به آن‌ ها کمک می‌ کند تا به راحتی به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنند و از خدمات فروشگاه بهره‌ مند شوند. همچنین فوتر می‌ تواند بهبود سئو سایت نیز داشته باشد.

 

جمع‌ بندی

اگر تا امروز فکر می‌ کردید که وقت گذاشتن روی طراحی و توسعه فوتر سایت، کاری بیهوده است. کاربران خیلی به قسمت‌ های پایین سایت توجه نمی‌ کنند. بعد از خواندن این مقاله بهتر است تجدید نظر کنید. در مقاله امروز فهمیدیم که فوتر یکی از قسمت‌ هایی است که کاربران سایت حتما به آن سر می‌ زنند و می‌ تواند یکی از اصلی‌ ترین نقاط قوت سایت شما چه از نظر تجربه کاربری و چه از نظر بهبود رتبه شما در موتور جستجوی گوگل باشد. گاهی حتی جذب مشتری برای سایت، به‌دلیل مناسب نبودن طراحی فوتر، دچار مشکل می‌ شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *