هدر سایت چیست؟

هدر سایت چیست؟

هدر سایت (Website Header) تصویری از ابتدای یک سایت می گویند. که کاربران در هنگام ورود به سایت با آن مواجه می‌ شوند. و قرار است آن تصویر در یک نگاه سریع چند‌ ثانیه‌ ای، محتوا و زمینه خدمات سایت را به کاربر نشان دهد. به همین دلیل هدر سایت نقشی کلیدی در طراحی سایت ایفا می‌ کند. یک سایت با هدر عالی، می‌ تواند توجهات را جلب کرده و کاربر را متقاعد نماید که بقیه صفحات سایت را مطالعه نماید. در ادامه به اینکه هدر سایت چیست؟ و از چه بخش های ساخته شده است مس 

در گذشته محتوای هدر سایت شامل لوگو، روش تماس و اطلاعات تماس بود و بقیه محتوا در ادامه سایت مشاهده می‌ شد. به مرور زمان طراحان متوجه شدند که اینکار کاملا اشتباه است و اطلاعات تماس باید به بخشی جدا منتقل شده و لوگو هم در مرکز توجه سایت قرار نگیرد، بلکه هدر باید هم زمان موضوع ذهنی کاربر و موضوع سایت را به نمایش گذارد. در روش‌ جدید، هدر اصلی در بخش بالایی صفحه Home قرار می‌ گیرد. حتی برای تک تک دیگر صفحات سایت یک هدر خاص و جداگانه طراحی می‌ کنند.

عناصر اصلی در طراحی هدر

با توجه به موضوع و نوع فعالیت سایت خود می توانید از این عناصر در طراحی هدر استفاده کنید:

  1. نام تجاری

به زبان ساده‌ تر، درج نام تجاری یک روش خوب است. که به بازدید کنندگان کمک می‌ کند تا به مقصد صحیحی برسند. وجود نام تجاری شما در بالای وب سایتتان می‌ تواند هویت برندتان را تقویت سازد. به عبارت دیگر وجود نام تجاریتان در بالای سایت ارزشی افزوده است که هویت برند شما را برجسته‌ تر می‌ کند.

  1. لوگو سایت

لوگو باید کیفیت مناسبی داشته باشد و طرح آن نمایانگر خدمتی باشد که عرضه می شود. مثلا اگر سایت شما آموزشی است استفاده از لوگو هایی با داشتن قلم و کتاب می تواند جذاب باشد. همچنین این لوگو باید سایز متعادلی داشته باشد نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک تا باعث بدشکل شدن هدر نشود. همچنین رنگ بکار رفته نیز باید از رنگ های اصلی سازمانی باشد.

  1. جستجو

دادن توانایی به بازدیدکنندگان خود برای جستجوی وب سایت شما برای محتوای خاص یک ایده عالی است و یافتن نوار جستجوی شما نباید دشوار باشد. برخی از وب سایت ها آن را در یک نوار کناری همیشه حاضر قرار می دهند. در حالی که برخی دیگر آن را در گوشه سمت راست بالای منوی اصلی قرار می دهند.

  1. اطلاعات تماس

کاربری که وارد سایت شما شده به هر دلیلی ممکن نیاز داشته باشد با شما تماس بگیرد به همین خاطر اطلاعات تماس شما که عبارت اند از شماره اصلی، ایمیل در صورت امکان آدرس را در فهرست ناوبری قرار دهید یا یک گزینه تحت عنوان تماس با ما در فهرست ناوبری داشته باشین که کاربر با ورود به آن صفحه بتواند به اطلاعات تماس شما دسترسی پیدا کند.

  1. سبد خرید

تقریباً هر سایت فروشگاهی یک نقطه دسترسی به سبد خرید در همان مکان دارد: گوشه چپ بالای هر صفحه در فروشگاه. هنگامی که شخصی مرور محصولات را به پایان رساند و آماده خرید است، داشتن یک مکان ثابت برای دسترسی به سبد خرید برای بررسی، مهم است.

  1. منو یا فهرست سایت

یکی از قسمت های مهم در اصول طراحی هدر سایت، فهرست درست و اصولی است. در فهرست باید لینک صفحات مهم شما و یا لندینگ پیج های شما و همچنین صفحات تماس با ما، درباره ی ما و وبلاگ را شامل شود.

  1. شبکه های اجتماعی

همان طور که می دانید شبکه های اجتماعی در دنیای تجارت امروز اهمیت ویژه ای دارند. پس بهتر است آیکون شبکه های اجتماعی تان را در هدر قرار دهید تا اگه کاربر می خواهد شما را از آن طریق پیگیری کند این امکان فراهم باشد.

سخن آخر

اصول طراحی هدر سایت باید به صورتی باشد که به اندازه کافی چشم نواز و از نظر بصری جذاب باشد. در عین حال نیز کاربردی و آسان برای استفاده باشد. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *