گواهینامه SSL چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

SSL مخفف Secure Sockets Layer است که یک پروتکل امنیتی است و یک ارتباط رمزنگاری شده بین یک وب سرور و یک مرورگر ایجاد می‌ کند​. گواهینامه SSL به‌ صورت یک فایل داده‌ ای کوچک است که ارتباط رمزنگاری شده بین وب سرور و مرورگر ایجاد می‌ کند. در واقع با خرید گواهینامه ssl از امنیت اطلاعات در حال انتقال بین وب سرور و مرورگر مطمئن خواهید بود. گواهینامه‌ های SSL انواع DV، OV و EV دارند که با توجه‌ به نوع احراز هویت تقسیم‌ بندی می‌ شوند. این گواهینامه‌ ها امکان رمزنگاری SSL/TLS را فراهم می‌ کنند و شامل کلید عمومی و هویت وب‌ سایت به همراه اطلاعات مرتبط هستند.

 

 

گواهی SSL شامل چه اطلاعاتی است؟

یکی از مهم‌ ترین اطلاعات در گواهی SSL کلید عمومی وب‌ سایت است که امکان رمزگذاری و احراز هویت را فراهم می‌ کند. دستگاه کاربر کلید عمومی را مشاهده کرده و از آن برای ایجاد کلید های رمزگذاری ایمن با وب سرور استفاده می‌کند. علاوه‌ بر کلید عمومی، وب سرور از یک کلید خصوصی نیز برخوردار است که مخفی نگه داشته می‌ شود. کلید خصوصی وظیفه رمزگشایی داده‌های رمزگذاری‌شده با کلید عمومی را در اختیار دارد.

 

چرا به SSL نیاز داریم؟

از گذشته داشتن گواهی SSL برای سایت‌ های تجاری که پرداخت‌ ها را پردازش می‌ کنند، واجب و ضروری بوده اما حالا انتظار داریم انواع وب سایت ها این گواهی را داشته باشند. در واقع داشتن گواهی SSL از چند نظر ارزش دارد:

 

1. افزایش ترافیک سایت

طبیعتا با وجود رقبای موجود در میان کسب و کار های شما; استفاده از گواهی SSL نشان دهنده اهمیت شما به امنیت کاربر و حفظ حریم شخصی کاربر می باشد و فردی که امنیت را در اولویت قرار می دهد, با ورود به سایت شما و مشاهده گواهی SSL, سایت شما را به دیگر سایت هایی که از گواهی SSL استفاده نمی کند ترجیح می دهد و امنیت اولویت اول را برای فرد مراجعه کننده دارد. پس در این صورت این شخص سایت شما را در اولویت قرار می دهد و ترغیب به خرید مجدد و بازدید مجدد از سایت فروشگاهی شما میشود و به دیگر افراد نیز توصیه خواهد کرد که از سایت شما خرید کنند; همین موارد باعث می شوند ترافیک سایت شما نه تنها ثابت نماند بلکه باعث افزایش روزانه نیز باشد.

 

2. اعتماد کاربران

مشاهده پروتکل https به کاربران این امکان را می‎ دهد که مطمئن شوند وب سایت شما، حرفه ای و قابل اعتماد است. این اعتماد در موارد خاص همچون سایت های فروشگاهی، بسیار مورد نیاز است، زیرا این اطمینان را به مشتریان می دهد تا با خاطری ایمن، اقدام به واریز مبلغ به حساب داخل سایت کنند. داشتن ssl به این معنی است که شما برای کاربران خود ارزش ویژه ای قائل هستید و نسبت به هر نوع اطلاعات وارد شده از جانب آن ها، مانند اطلاعات مالی، شماره تلفن، آدرس و… حساس هستید و خود را مسئول این اطلاعات مهم می‎ دانید.

 

3. بهبود رتبه بندی SEO

از سال 2014, گوگل ترتیب و اهمیت استفاده از پروتکل HTTPS و HTTP در URL را جزو اولویت های اصلی از رتبه بندی سئو سایت معرفی کرد. در واقع ربات های گوگل نیز با مشاهده اینکه گواهی امنیتی SSL در سایت شما استفاده شده است ولی در مقابل رقیب شما از گواهی SSL استفاده نمی کند. متوجه می شود که شما امنیت را جزو اولویت های اول خود انتخاب کرده اید و به امنیت کابر اهمیت می دهید. پس سایت شما را بالاتر از سایت رقبایتان به کاربران نشان می دهد و باعث می شود سئو سایت شما نیز بهبود یابد.

 

4. جلوگیری از فیشینگ

گاهی اوقات کاربران ایمیل‌ های فیشینگ را اغلب به شکل تبلیغات و تأییدیه‌ های ارسال دریافت می‌ کنند که با کلیک روی لینک‌ های درون ایمیل به وب‌ سایت دیگری متصل می‌ شوند. تنها هدف این وب‌ سایت‌ ها جمع‌ آوری اطلاعات حساس مانند جزئیات کارت اعتباری است. از آن‌ جایی که احتمال دریافت گواهینامه SSL توسط این وب‌ سایت‌ ها تقریبا غیرممکن است. کاربران می‌ توانند متوجه شوند که این وب‌ سایت غیرقابل اعتماد بوده و اطلاعات حساس خود را در آن وارد نمی‌ کنند.

 

جمع بندی

همانطور که می دانید SSL یک فناوری جهت ایجاد امنیت در اتصال به اینترنت، بین کاربر و وب سایت های گوناگون، درگاه های بانکی، ایمیل و غیره می باشد. راه تشخیص اینکه وب سایتی که ما داریم وارد می شویم، دارای گواهینامه SSL است یا خیر، مشاهده عبارت HTTPS در پیشوند آن وب سایت می باشد. SSL از مزایای فراوانی برخوردار است که از مهم ترین آنها می توان به افزایش امنیت اطلاعات اشاره کرد.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شود. اگر سوالی دارید که در این مقاله پاسخش را پیدا نکردید، در قسمت کامنت ها سوال خود را مطرح کنید. کارشناسان ما در کمتر از چند دقیقه به سوالات پاسخ خواهند داد. برای دیدن موارد بیشتر به پایگاه دانش ریسایت سر بزنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *