captcha چیست؟

کپچا

بیشتر امور زندگی ما به صورت آنلاین پیش می‌ رود. به همین مناسبت انگیزه‌ های جدیدی هم برای دو نوع فعالیت خوب و بد ایجاد می‌ شود. ربات‌ ها نمونه خوبی برای این دو مورد به شمار می‌ روند. چرا که اکنون بیش از نیمی از کل ترافیک اینترنت را تشکیل می‌ دهند. عملکرد ربات‌ های مخرب و بات های خوب پیچیده‌ تر شده‌ است. بسیاری از راه‌ حل‌ های قدیمی برای کاهش مشکلات ناشی از ورود کلیک تقلبی در قیف بازاریابی، دیگر کار نمی‌ کنند. به دلیل افزایش چشمگیر تهدید های خودکار و سرمایه‌ گذاری زیاد تهدیدگران در غلبه بر روش‌ های دفاعی قدیمی، به رویکردهایی قوی‌ تر و سازگار تر برای ایمن کردن دارایی‌ های آنلاینمان نیاز داریم. به همین دلیل باید بدانیم captcha چیست؟ و چگونه باید از آن استفاده کنیم.

hcapcha چیست؟

یکی از نمونه‌ های این پدیده، رشد سریع محبوبیت اچ کپچا hcapcha است. که اکنون بیش از 15 درصد از سهم بازار جهانی را از گوگل گرفته است. چرا که گوگل نتوانسته با محصولات ری کپچای خود به صورت قوی به کاهش ربات‌ ها کمک کند. کپچا نرم‌افزاری است که کمک می‌ کند انسان و ربات از یکدیگر قابل تفکیک و شناسایی باشند! این نرم‌افزار با ایجاد سوالاتی که ربات‌ ها اغلب قادر به پاسخگویی آن نیستند قصد دارد مانع از فعالیت ربات‌ ها در وب‌ سایت شود.

captcha چیست؟

 

کپچا مخفف عبارت Completely Automated Public Turing Test To Tell Computers and Humans Apart که به طور اختصار به آن CAPTCHA می گویند. CAPTCHA به معنای آزمایش اتوماتیک عمومی برای تشخیص انسان از کامپیوتر است. گوگل در ازای استفاده از داده‌های آزمایشی وب سایت برای آموزش و بهبود سیستم شناسایی Google Maps خود، reCaptcha را به صورت رایگان در اختیار کسب و کارها قرار  می دهد.

reCaptcha به سادگی درخواست می کند تیک گزینه “من ربات نیستم ” را بزنید. چنانچه شکی در رابطه با کاربر داشته باشد. یک پازل تصویری به کاربر نمایش می دهد. که در آن کاربر باید اجسامی مانند اتوبوس، قطار ، کشتی و …. را انتخاب کنند. تا این ابزار بتواند انسان بودن شما را تشخیص دهد. این روش بسیار پرکاربرد تر و راحتر از حدس حروف تار و کشیده شده است. گوگل به تازگی، برای آسان تر کردن این مراحل ریکپچا نامرئی را راه اندازی کرده است.

در این ابزار تعامل کاربر با یک صفحه را با استفاده از داده ها ارزیابی می کند تا مشخص کند کاربر یک ربات است یا یک انسان! این ابزار جنبه های رفتاری کلیدی کاربر مانند رفتار تایپی، اشتباهات املایی، زمان پرکردن فرم و… را به عنوان نوعی اعتبار سنجی تجزیه و تحلیل می کند. با این حال، از آنجایی که هیچ کس به طور کامل نمی داند که گوگل چگونه داده ها را پردازش میکند، هنوز روش مرسومی نشده است.

captcha چیست؟

 

تاریخچه کپچا

تاریخچه ایجاد کپچا به سال 1997 برمی‌ گردد، زمانی که گروهی از دانشمندان در دانشگاه کارنگی ملون به رهبری لوئیس وان آهن، روشی برای جلوگیری از اسپم‌ های ایمیل ارائه دادند. آن‌ ها از سیستمی استفاده کردند که به کاربران یک تصویر حاوی حروف و اعداد ناخوانا نشان می‌ داد و از آن‌ ها می‌خواست که آن‌ ها را تایپ کنند. این روش باعث می‌ شد که ربات‌ های ارسال اسپم نتوانند از فیلترهای امنیتی عبور کنند.

این سیستم اولین نمونه از کپچا بود که بعدها توسط گوگل به نام reCAPTCHA توسعه یافت. ایده اصلی کپچا از آزمون تورینگ الهام گرفته شده است. آزمون تورینگ روشی برای سنجش هوش مصنوعی است که در سال 1950 توسط عالم ریاضیات آلن تورینگ ارائه شد. این آزمون با ارائه یک مکالمه بین یک انسان و یک رایانه، سعی می‌ کند که بفهمد که آیا رایانه می‌ تواند انسان را گول بزند یا خیر. کپچا نیز با استفاده از همین اصل، سعی می‌ کند که بر اساس توانایی‌ های شناختی و ادراکی بین رایانه‌ ها و انسان‌ ها تمایز دهد. کپچا امروزه یکی از بخش‌ های مهم وب‌ سایت برای افزایش امنیت و کارایی وب‌ سایت‌ ها و سرویس‌ های آنلاین است.

captcha چیست؟

 

اهمیت استفاده از گوگل ریکپچا

از گوگل ریکپچا مواردی مانند در فرم های ثبت نام یا بخش نظرات، ایجاد نظر سنجی آنلاین، فرم ورود به سایت و جلوگیری از هک شدن رمز عبور استفاده می شود. با توجه به افزایش روز افزون ربات ها و حملات آنها در سال های اخیر، استفاده از ریکپچای گوگل برای هر سایتی بسیار ضروری به نظر می رسد. از سوی دیگر در سیستم مدیریت محتوای وردپرس بخش های مختلفی آن دارای فرم هایی مانند فرم ورود ، فرم ثبت نام ، ارسال نظرات و … می باشد. که یکی از نقاط ضعف امنیتی در هر سیستم مدیریت محتوایی، فرم ها می باشند. که بدون داشتن تصویر امنیتی ریکپچا گوگل، بدون شک باعث ایجاد مشکلات امنیتی برای وب سایت شما خواهد شد.

captcha چیست؟

 

ورژن های ریکپچا گوگل

 recaptcha V2: در ورژن 2 کپچا گوگل یوزر باید بر روی کپچا کلیک کند تا ان به صورت خودکار انسان بودن یوزر را تشخیص دهد. در صورت شک کردن به کاربر سوالاتی از آن می پرسد که پاسخ به آن ها توسط ربات ها بسیار سخت خواهد بود. فقط انسان می تواند به درستی به همه سوالات ان پاسخ دهد.

recaptcha V3: این نوع کپچا به صورت نامحسوس در صفحه قرار می گیرد. در صورتی که به کاربر کوچک ترین شکی کند از ان سوال می پرسد که در صورت صحیح بودن می تواند به ادامه کار خود بپردازد.

captcha چیست؟

 

سخن اخر:

در پایان مجددا یادآور خواهیم شد که وردپرس به دلیل محبوبیت زیاد مورد هدف حملات هکرها و ربات های مخرب بسیاری می باشد. که باید جهت جلوگیری از تخریب سایت، اقدامات امنیتی سایت وردپرس به طور کامل انجام گیرد. استفاده از کد کپچا یکی از ده ها اقدامات امنیتی وردپرس می باشد که خدمت شما توضیح دادیم. برای مطالب بیشتر در این باره به ریسایت مراجعه فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *